Om Fastighetsbyrån

Fastighetsbyrån är ett helägt dotterbolag till Swedbank och Sveriges ledande mäklarkedja. Kedjan har kontor över hela landet samt i delar av Portugal och Spanien. Mäklarkedjan förmedlar ungefär en fjärdedel av alla bostadsaffärer i Sverige.

Få 3 offerter

Fastighetsbyrån startades av dåvarande Sparbanken 1966. Målsättningen är densamma i dag som den var då: att bli och vara bäst i Sverige på att förmedla bostadsrätter, fritidshus och villor på ett sätt som är affärsmässigt och professionellt för såväl köpare som säljare. 1966 handlade det om att skapa ordning på en helt oreglerad marknad; 55 år senare är huvudfokus att erbjuda kunderna bästa möjliga affär utifrån deras behov och krav.

Fastighetsbyrån är en mäklarkedja som är under ständig utveckling. Därför finns samma kontaktperson och mäklare med i hela processen, från första kontakten gällande egendomen ska ut på försäljningsmarknaden till marknadsföring och avslutad affär. Varje affär är unik och för att säkerställa en lyckad försäljning är det bara erfarna mäklare som genomför värderingen av bostaden. Vill du använda dig av en välrenommerad mäklare som kan sälja alla typer av fastigheter, är Fastighetsbyrån ett alternativ du bör överväga.

Var har Fastighetsbyrån kontor?

Fastighetsbyrån är en rikstäckande mäklarkedja med cirka 270 kontor och omkring 1800 anställda, från Haparanda i norr till Ystad i söder, Arvika i väster och Gotland i öster. Alla mäklare har stor lokalkännedom om orten som de arbetar på.

Sälja bostad genom Fastighetsbyrån

När du säljer ett fritidshus, en lägenhet eller en villa genom Fastighetsbyrån får du hjälp av erfarna mäklare som kan alla juridiska delar och har en god lokalkännedom. 

  1. Du bokar ett möte med mäklaren som gör en kostnadsfri värdering av bostaden och en marknadsanalys för att fastställa värdet.
  2. Mäklartjänsten anpassas efter dina behov och önskemål och därefter skriver du och mäklaren ett avtal.
  3. Nu tar processen med att göra i ordning din bostad inför försäljningen vid. Mäklaren hämtar in information om bostaden, till exempel bostadsföreningens stadgar och energideklaration, eventuella lån, fullmakter och samtycken. Utöver det skriver mäklaren en bostadsbeskrivning och tar fram en planritning. I det här skedet väljer du också om bostaden ska stylas innan fotograferingen och de kommande visningarna.
  4. När bostadsbeskrivningen och fotograferingen är klar lanseras bostaden på lämpliga marknadsföringskanaler. Mäklaren tar emot och hanterar visningsbokningar, besvarar eventuella frågor, håller löpande kontakt med de som är intresserade samt förbereder och sammanställer visningsmaterial. Fastighetsbyråns mäklare har en god lokalkännedom och vet hur de ska marknadsföra och presentera både bostaden och området som den ligger i.
  5. När alla intressenter är inbokade skickar mäklaren ut visningspåminnelser och genomför visningen. För att alla spekulanter ska känna att de har fått all information som de behöver kontaktar mäklaren samtliga och reder ut eventuella frågetecken. Mäklaren går även igenom lånelöften och hjälper de som inte har ett färdigt lånelöfte att ansöka om lån via Sparbanken/Swedbank.
  6. Det är nu den mest spännande och nervösaste biten av bostadsförsäljningen inleds – budgivningen. Mäklaren tar emot alla bud och förmedlar dem, tillsammans med eventuella villkor, till dig som säljer bostaden. Vanligtvis får även de övriga budgivarna meddelanden från mäklaren om de aktuella buden. Det är du som säljare som bestämmer vem som får köpa bostaden, och när du har gjort det är nästa steg att skriva kontrakt.
  7. Mäklaren upprättar ett avtalsdokument och går igenom det tillsammans med köpare och säljare, så att alla känna sig trygga med det som står i kontraktet. Gäller försäljningen en bostadsrätt skickar mäklaren handlingarna till bostadsrättsföreningen för prövning av köparens medlemskap.
  8. Kontraktet är påskrivet och mäklaren bevakar bostadsrättsföreningens prövning av köparens medlemskap samt bevakar andra eventuella villkor, till exempel en obeviljad låneansökan. Så fort alla villkor är uppfyllda betalar Fastighetsbyrån ut handpenningen till dig som säljer, förbereder lösen av eventuella lån och bokar tillträdet tillsammans med köparens bank. Sedan återstår bara att överlämna alla nycklar på tillträdesdatumet.

Tips för dig som ska köpa bostad genom Fastighetsbyrån

Att köpa en bostad är en stor affär, för många den största affären som man gör i livet. Det är mycket att tänka på och hålla reda på, särskilt om du ska sälja en bostad innan eller samtidigt som du köper en ny. Det svåraste av allt är kanske att hitta en bostad som känns rätt, så läs gärna våra tips för att undvika de vanligaste fallgroparna.

Tänk igenom vilken typ av bostad du söker

Vad är viktigast för dig? En lägenhet med högt i tak? Ett radhus i ett barnvänlig område med pendlingsavstånd till jobbet? Ett renoveringsobjekt eller en villa med stor tomt och låga boendekostnader? Troligtvis kommer du inte hitta ett boende som uppfyller alla dina önskemål, så gör en lista över det som du prioriterar mest och följ den. Listan kommer att hjälpa dig att hitta rätt.

Kartlägg dina ekonomiska möjligheter

Drömbostaden kan dyka upp när du minst anar det och då kan det går fort. Genom att ha pratat med banken och ha ett lånelöfte klart, har du möjlighet att ge dig in i budgivningen direkt när du hittar drömhuset eller den perfekta lägenheten.

Tänk efter var du vill bo och prioritera det

Den går alltid att skapa den perfekta bostaden rent interiörmässigt men du kan aldrig påverka dess läge. Därför är det viktigt att du tänker efter var du vill bo. Vill du ha nära till jobbet? Nära till förskola och skola? Vill du bo mitt i centrum, i ett lugnare villaområde eller ute på landsbygden? Låt dina krav avgränsa sökområdet.

Lita på magkänslan men glöm inte hjärnan

Det ska tveklöst kännas bra när du köper en bostad, så våga lita på din magkänsla. Är det något som inte känns hundraprocentigt rätt, leta vidare. När du hittar den perfekta bostaden är det dock viktigt att du även låter hjärnan vara med. Granska bostaden noggrant för att undivka obehagliga överraskningar, och köp inte ett hus eller lägenhet som du inte har råd att bo i.

Avsluta affären så snabbt som möjligt

När du har fått besked om att du har vunnit budgivningen ska du inte dra ut på att avsluta affären. Skriv kontrakt så fort det går, för så länge inga papper är påskrivna har båda parter rätt att ändra sig. Det kan till exempel dyka upp nya spekulanter med ett ännu högre bud.